آنچه در این مقاله میخوانید

    لوگو رئال مادرید: یک لوگوی سلطنتی و فاخر

    لوگو رئال مادرید: یک لوگوی سلطنتی و فاخر

    چقدر با لوگو رئال مادرید و خود این تیم آشنایی دارید؟ فوتبال مهمترین ورزش اسپانیا است و بخشی جدانشدنی از فرهنگ این کشور محسوب می‎شود. مردم اسپانیا عاشق صحبت کردن درباره‌ی فوتبال هستند و از کوچه‎ های خاکی تا زمین‌های فوتبال، اوقات فراغت خود را با این ورزش گروهی پر می‎کنند.

    حتما شما هم بارها نام لالیگا، یکی از محبوب‎ترین لیگ‎های ورزشی حرفه ‎ای دنیا را شنیده‎اید. لالیگا دسته‌ی برتر لیگ حرفه‎ای فوتبال اسپانیا است که با بیست تیم برگزار می‎شود. این لیگ از سوی یوفا در رده‎ی اول معتبرترین لیگ‏ های اروپایی قرار گرفته است. رئال مادرید و بارسلونا دو تیمی هستند که از سال 1950 بارها در این لیگ به قهرمانی رسیده ‎اند؛ اما، پیش از آنکه سری به فرایند تکامل لوگو رئال مادرید بزنیم، خوب است ابتدا درباره‌ی خود این تیم کمی صحبت کنیم.

    باشگاه فوتبال رئال مادرید رکورد 34 بار قهرمانی در لالیگا، دو بار جام یوفا، چهار سوپرکاپ اروپا و چهار قهرمانی در جام باشگاه‎ های جهان را دارد؛ علاوه بر این رئال عنوان برترین باشگاه قرن را از سوی یوفا دریافت کرده است. فکر می‌کنید لوگو رئال مادرید، به‌عنوان چنین تیم قدری، چه تاریخی را از سر گذرانده باشد؟ در ادامه‌ و پس از صحبت درباره‌ی برند رئال مادرید، سری به دنیای لوگوهای رئال از ابتدا تا امروز می‌زنیم.


    نمونه لوگوهای طراحی شده در آرمکده را اینجا مشاهده کنید


    لوگو رئال مادرید

    برند رئال مادرید

    باشگاه رئال مادرید در سال 1897 با تیمی متشکل از دانشجویان دانشگاه کمبریج و آکسفورد در مادرید به‌وجود آمد. در ابتدا نام این باشگاه «باشگاه فوتبال آسمان» بود که بعدها به «باشگاه فوتبال رئال مادرید» تغییر نام داد. در سال 1902 این تیم با پیروزی مقابل تیم اتلتیک بیلبائو در جام اسپانیا به شهرت رسید و این پیروزی آغازی برای محبوبیت و ادامه ‎ی حیات این تیم شد.

    باشگاه فوتبال رئال مادرید (Royal Madrid Football Club) در لغت به معنای باشگاه فوتبال سلطنتی مادرید است و این لقب را شاه آلفونسو سیزدهم در سال 1920 برای این باشگاه انتخاب کرد؛ به همین مناسبت، در همان سال، شکل یک تاج روی لوگو این باشگاه قرار گرفت. رئال مادرید سال‎هاست که جزو تیم‎های قدرتمند لالیگا و یکی از پردرآمدترین باشگاه ‎های فوتبال جهان است.

    برند رئال مادرید با ارزش 1.419 میلیون یورو ارزشمندترین برند فوتبال دنیاست و در سال 2020 برای دومین بار متوالی در صدر فهرست Brand Finance Football بالاتر از باشگاه‎های بارسلونا و منچستر یونایتد قرار گرفت.

    به ‎تازگی باشگاه رئال مادرید با راه‎اندازی یک مارک نوآور به‌نام Real Madrid Next که هدف آن همکاری با شرکت‌های نوپای مبتنی‎بر فناوری است، در حال گسترش دادن برند خود است. دو برند اسپانیایی رئال مادرید و بارسلونا با ارزش‌ترین و قوی‌ترین برندهای سراسر جهان هستند.

    بیشتر بخوانید: برندینگ چیست

    برند رئال مادرید

    اولین لوگو رئال مادرید

    لوگو برای تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد و حتی در دنیای فوتبال هم لوگو نشان‎دهنده ‎ی هویت و قدمت تیم و باشگاه است. باشگاه‎ های فوتبال از طریق لوگو با هوادارانشان ارتباط برقرار کرده و خود را در ذهن آن‌ها جاودان می‎کنند. از جمله لوگوهایی که سابقه‎ ی زیادی در دنیای فوتبال دارد، لوگو رئال مادرید است.

    در لوگو این باشگاه از تمام المان‌ها و قوانین طراحی مدرن پیروی شده و یکی از بهترین لوگوهای ورزشی محسوب می‎شود. لوگو باشگاه رئال مادرید با رنگ‎بندی و انتخاب فونت مناسب، بیش از صد سال است که جایگاه خود را در حافظه ‎ی تصویری هوادارانش ثبت کرده و تغییرات اندک این لوگو بر قدمت و ریشه‎ دار بودن این باشگاه تأکید می‎کند.

    تیم رئال مادرید از سال 1902 فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تا کنون لوگوی این تیم دستخوش تغییرات اندکی شده است؛ البته، لوگوی فعلی باشگاه به لوگویی که در سال 1908 طراحی شد، بسیار نزدیک است. این باشگاه در بیش از صد سالی که از فعالیتش می‎گذرد هویت بصری خود را تغییر چندانی نداده و این تغییر اندک نشان‌دهنده‎ ی ریشه‎ و اصالت این باشگاه است.

    اولین لوگوی تیم رئال مادرید در سال 1902 طراحی شد. این لوگو یک مونوگرام ساده به شکل MFC بود که از حروف اول نام باشگاه Madrid Football Club گرفته شده بود. رنگ این لوگو آبی گوتیک و فونت آن سریف بود. حروف C و M در این لوگو خطوط مستقیم و تیزی داشتند؛ اما، حرف F نرم و خمیده بود.

    بیشتر بخوانید: طراحی لوگو با هوش مصنوعی

    لوگو رئال مادرید

    سیر تکاملی لوگو رئال مادرید

    در ادامه سیر تکاملی لوگو رئال مادرید را با هم بررسی می‎کنیم.

    شش سال بعد از اولین لوگو، باشگاه تصمیم گرفت که تغییراتی در طراحی لوگو ایجاد کند. رنگ لوگو تغییری نکرد و همچنان حروف آبی روی زمینه‎ ی سفید باقی ماند. این مونوگرام از همان حروف MFC، اما به‎ شیوه‎ای مدرن و دایره‌وار تشکیل شده بود. این لوگو یک قاب دایره‎ای داشت و خطوط حرف M هم به‌صورت دایره‌وار درون آن و در موازات خطوط قاب قرار می‎گرفت. حرف C در داخل M بود و خطوطش از قسمت بالای آن عبور می‎کرد. حرف F هم با خطوطی عمودی و صاف از خط پایین حرف C عبور کرده و در وسط لوگو قرار می‎گرفت.

    در سال 1920 بعد از اینکه به باشگاه رئال مادرید عنوان سلطنتی اعطا شد، نماد تاج در بالای لوگو این باشگاه قرار گرفت. همچنان لوگو به رنگ آبی روی زمینه‎ی سفید بود و حروف هم همان فرم را حفظ کردند؛ فقط حرف F کمی کشیده‎تر شد و تغییرات کمی در ظاهر حروف دیگر به‌وجود آمد؛ علاوه ‎بر این تصویر تاجی بزرگ و آراسته روی دایره طراحی شد.

    در سال 1931 و با برکناری شاه آلفونسو و ممنوعیت استفاده از نمادهای سلطنتی، نماد تاج از روی لوگو باشگاه رئال مادرید حذف شد. رنگ و طرح این مونوگرام هیچ تغییری نکرد و فقط یک خط مورب بنفش که نشانه‎ی پرچم پادشاهی کاستیل بود، در داخل دایره و روی لوگو قرار گرفت.

    بعد از جنگ‎های داخلی دوباره نماد تاج به لوگو رئال مادرید برگشت. ترکیب لوگو همان بود، یک مونوگرام از حروف اختصاری باشگاه و خط مورب بنفش و نماد تاج که در بالای دایره قرار گرفت؛ اما، ترکیب رنگی لوگو کاملا تغییر کرد. این لوگو ترکیبی از سایه ‎های طلایی و قرمز و سنگ‎های رنگی روی تاج بود.

    در سال 1997 ترکیب رنگی لوگو روشن‌تر شد و رنگ بنفش خط مورب وسط لوگو به رنگ آبی گوتیک تغییر کرد. رنگ طلایی لوگو هم زنده‌تر و روشن‎تر شد. خطوط تاج هم نازک‎تر و شکیل‎تر شدند.

    در سال 2001 تغییراتی در شکل ظاهری لوگو ایجاد شد، خطوط دور حروف در هم ادغام شدند و رنگ خط دور قاب و حروف به آبی تغییر کرد. نوار آبی هم کوتاه‎تر شد و در زیر حروف اختصاری نام باشگاه قرار گرفت.

    هویت بصری باشگاه رئال مادرید براساس نمادی مینیمالیستی و زیبا است که از ابتدای راه‎اندازی این باشگاه تغییر چندانی نکرده است. لوگو رئال مادرید پیوند عمیق آن با ریشه‎ ها و سنت‌های اسپانیا را نشان می‌دهد و بعد از گذشت بیش‎از صد سال هنوز هم مطابق با سلیقه‎ ی روز و شیک است.


    سفارش انواع لوگو شخصی و لوگو صنعتی در آرمکده


    مفهوم لوگو رئال مادرید

    بعد از استقرار جمهوری دوم اسپانیا در سال 1931، نماد تاج از روی لوگو و کلمه‎ی رئال-به معنی سلطنتی- از نام باشگاه حذف شد و به‎ جای تاج نوار بنفشی که نماد پادشاهی کاستیل بود روی لوگو قرار گرفت. در سال 1941 بعد از جنگ داخلی، نماد تاج و کلمه‌ی رئال دوباره به لوگو و نام باشگاه برگشتند. مونوگرام وسط لوگو باشگاه رئال مادرید از سه حرف اختصاری اول نام باشگاه گرفته شده است.

    مفهوم لوگو رئال مادرید

    تاریخچه لوگو رئال مادرید

    شکل ظاهری لوگو باشگاه رئال مادرید در طول تاریخ تغییر زیادی نداشته و این نشانه‌ی اصالت و پایبندی این باشگاه به سنت‎ هاست. باشگاه رئال مادرید نیز همانند دیگر باشگاه‌های بزرگ دنیا با اعمال کمترین تغییرات در لوگو، قدمت و بزرگی خود را نشان می‎دهد.

    در سال‎های ابتدایی راه‎اندازی باشگاه رئال مادرید، طراحی لوگو بسیار ساده انجام می‎شد؛ لوگوی اولیه‌ی باشگاه از سه حرف اول نام آن گرفته شده بود و فونتی که لوگو را با آن طراحی کرده بودند بسیار ریز و ناخوانا بود. در ابتدا حروف درهم‌پیچیده بودند و همین مسأله، خوانایی آن را کاهش می‎داد؛ اما، با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه‎ی طراحی لوگو و برنامه ‎های کامپیوتری، این لوگو تغییراتی کرد. خطوط اطراف حروف برای نشان دادن سرسختی و قدرت این تیم، ضخیم‎تر و پررنگ‌تر شد. فرم منحنی این لوگو نشان‌دهنده‎ ی انعطاف، چابکی و واکنش‎ پذیری است.

    • 1908- 1920
    • 1920-1931
    • 1931-1941
    • 1941-1997
    • 1997-2001
    • 2001- تا به امروز
    •                                 تاریخچه لوگو رئال مادرید

      بررسی فونت لوگو رئال مادرید

      فونت حروف درج شده در لوگو باشگاه رئال مادرید، جزو هیچ‎کدام از فونت‎های موجود نیستند و طراحان آن با تکیه بر تخیل خود، این فونت را طراحی کرده‎اند؛ به‎ طوریکه حرف M به‌صورت دایره‌وار، حروف C و F را دربرگرفته است.

      البته فونت M و C لوگو اولیه، فونت سریف با لبه ‎های تیز و گوشه‎دار بود و حرف F با حالتی نرم و خمیده در بین آن‌ها قرار داشت؛ اما، به‌مرور زمان طراحان تغییراتی در فونت ایجاد کرده و فونتی مناسب برای باشگاه رئال مادرید خلق کردند.

      بررسی رنگ لوگو رئال مادرید

      هر کدام از رنگ‎ های به ‎کار رفته در لوگو باشگاه رئال مادرید، معنایی نمادین دارند. رنگ زرد لوگو نماد طلا و نشان‎دهنده‎ی ارتباط این باشگاه با خاندان سلطنتی است. رنگ قرمز لوگو، انرژی، اشتیاق و تمایل به پیروزی را نشان می‌دهد و رنگ آبی نماد وفاداری و ثبات است.

      کد رنگ‎های استفاده شده در لوگو رئال مادرید عبارتند از: زرد(#FEBE10)، آبی(#00529F) و قرمز(#EE324E).

      لوگو رئال مادرید چه نوع لوگویی است؟

      لوگو باشگاه رئال مادرید، یک لوگو مونوگرام است. لوگوهای مونوگرام معمولا از حروف اول نام تجاری یک شرکت یا باشگاه تشکیل می‎شوند. در لوگوهای مونوگرام، انتخاب فونت از اهمیت بالایی برخوردار است و فونت باید کاملا خوانا و واضح باشد. در لوگو باشگاه رئال مادرید، فونت علاوه‎ بر زیبایی و انتقال مفهوم، خوانا است.

      سخن پایانی

      لوگو باشگاه رئال مادرید در بین فوتبال دوستان سراسر دنیا شناخته ‎شده است. یکی از مهمترین دلایل شهرت این لوگو، تغییرات اندک آن در طی سال‎ها فعالیت است؛ همچنین، انتخاب فونت مناسب و رنگ‎های نمادین آن از دیگر دلایل ماندگاری لوگو رئال مادرید محسوب می‎شود.

      با توجه به اینکه در طراحی لوگو ورزشی باید از رنگ‎های سرزنده و پویا استفاده شود، انتخاب هوشمندانه‌ی رنگ‎ های لوگو باشگاه رئال مادرید، در زیبایی و تأثیرگذاری آن روی مخاطبان نقش مهمی دارند؛ همچنین، سادگی در طراحی این لوگو موجب می‎شود که بهتر و راحت‎تر در ذهن مخاطب بماند. فراموش نکنید که در طراحی لوگو ورزشی توجه به خوانا و زیبا بودن فونت، انتخاب رنگ مناسب و سادگی اهمیت زیادی دارد.

    دانلود لوگو رئال مادرید

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    حمید
    1402/07/03 00:12

    این بازی خیلی خوب

    حمید
    1402/07/03 00:12

    این بازی خیلی خوب

    آژانس طراحی هویت بصری

    Visual Identity Design Agency

    ما با حمایت مشتریانمان و با بهره گیری از جدیدترین متدهای طراحی آرم و لوگو توانستیم تنها در طی 17 سال، خالق بدیع ترین هویت های بصری در حوزه طراحی لوگو و آرم برای بیش از 1900 کمپانی و برند متعدد باشیم.

    سفارش طراحی لوگو