آنچه در این مقاله میخوانید

    تاریخچه لوگو اینستاگرام

    تاریخچه لوگو اینستاگرام

    لوگو اینستاگرام را تقریباً همه‌ی ما می‌شناسیم. لوگوی یک پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی محبوب که تقریباً داخل هر گوشی موبایلی می‌توان آن را یافت. لوگو ها، خصوصاً لوگوی برنامه‌ی معروفی مانند اینستاگرام، به جزئی از زندگی ما تبدیل می‌شوند که روزانه بارهاوبارها آن‌ها را می‌بینیم. ابرقدرت‌های تحت وب مانند فروشگاه‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی، چون هیچ حضور فیزیکی در زندگی ما ندارند، باید خودشان را با لوگوها و جلوه‌های بصری به مردم معرفی کنند. انتخاب یک لوگوی جذاب که بتواند عواطف ما را درگیر کند و در قسمت ناخودآگاه ذهن ثبت شود، کار چندان ساده‌ای نیست. از طرف دیگر تغییر این تصویر حک شده در ناخودآگاه نیز ممکن است ریسک بالایی داشته باشد و افراد زیادی در مقابل آن جبهه بگیرند. لوگو اینستاگرام راه درازی تا رسیدن به شکل امروزی‌اش پیموده است؛ چون، این پلتفرم بارها لوگوی خود را تغییر داد. به‌مرور که این برنامه گسترش یافت کاربردهای آن نیز توسعه پیدا کرد و حتی به راهی برای کسب درآمد کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شد. این رشد چشمگیر برنامه و کاربری‌های آن، در بازه‌های زمانی مختلف، باعث لزوم ایجاد تغییراتی در لوگوی برنامه شد؛ زیرا، به نظر می‌رسید که این لوگو معرف خوبی برای برنامه‌ی اینستاگرام نیست. در این مقاله قصد داریم لوگوی اینستاگرام و تغییرات آن را بررسی می‌کنیم.

    معرفی برند اینستاگرام

    اینستاگرام یک پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی رسانه‌ای معروف و البته محبوب است که از سال 2010 وارد گوشی‌ها شد. پلتفرم اینستاگرام، توسط کوین سیستروم معرفی شد و تا سال 2012 به چنان شهرتی رسید که فیسبوک آن را خریداری کرد. این شبکه‌ی اجتماعی بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد و تقریباً به جزئی از زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما تبدیل شده است. اینستاگرام به مردم اجازه می‌دهد انواع عکس‌ها و فیلم‌های کوتاهشان از اتفاقات کوچک زندگی گرفته تا حوادث رسانه‌ای را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. می‌توان گفت اینستاگرام راهی است که مردم می‌توانند خود و زندگی‌شان را به دیگران معرفی کنند یا بهتر بگوییم این برنامه راهی برای انتقال فرهنگ‌ها محسوب می‌شود؛ اما، فقط این نیست، اینستاگرام شبکه‌ای است که مردم سراسر دنیا را به هم متصل می‌کند و یک ابزار اصلی برای انتقال اطلاعات و اخبار در دنیا به شمار می‌رود که به شما اجازه می‌دهد خبرهای روز دنیا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بشنوید و اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید. شاید دلیل انتخاب تصویر یک دوربین پولاروید برای لوگوی این برنامه هم همین باشد.

    تاریخچه لوگوی اینستاگرام از آغاز

    تاریخچه لوگوی اینستاگرام از آغاز

    در سال 2010 اولین نسخه‌ی اینستاگرام در گوشی‌های آیفون عرضه شد. پس از دوهفته اپل تصمیم گرفت این برنامه را در صفحه‌ی اصلی فروشگاه اپل اضافه کند؛ اما، یک مشکل وجود داشت. آیکونی که توسط سیستروم طراحی شده بود، بیش از حد شبیه به دوربین‌های پولاروید بود و نمی‌شد از آن برای یک برنامه‌ی مجزا استفاده کرد. اینستاگرام نیاز به یک لوگوی منحصربه‌فرد داشت تا بتواند بهتر دیده شود. سیستروم و رایس دو دوست قدیمی، تصمیم گرفتند که یک طرح جدید برای آن ایجاد کنند. سیستروم آیکونی را پیشنهاد کرد که قبلاً طراحی کرده بود و در دریبل قرار داده بود. این آیکون ترکیبی از یک زنگ قدیمی و دوربین‌های هاول بود. سیستروم این آیکون را خیلی دوست داشت و از رایس خواست که این طرح را کمی تغییر دهد. سیستروم تنها یک ساعت فرصت داشت که آیکون جدید اینستاگرام را برای بارگذاری در فروشگاه اپل تغییر دهد. رایس پیشنهاد تغییر کامل آیکون را به سیسروم داد و فهمید که برای این کار تنها یک ساعت زمان دارد. دوربین‌های هاول دو لنز دارند که رایس تصمیم گرفت آن را به یک لنز در وسط دوربین به‌عنوان یک منظره تغییر دهد. همچنین رایس یک طیف رنگین‌کمان در گوشه‌ی سمت چپ آیکون گذاشته و مخفف نام اینستاگرام را زیر آن قرارداد. پس از 45 دقیقه اولین لوگو اینستاگرام رسماً، متولد شد و بعدها این لوگو توسط تیم کوچک سیستروم، بهبود پیدا کرد. ناگفته نماند که رایس، به‌عنوان یک عضو حرفه‌ای در این گروه به‌عنوان گرافیست تیم، استخدام شد.

    تکامل لوگوی اینستاگرام

    لوگو اینستاگرام اولیه در سال 2010 توسط سیسترون طراحی شد و طرحی از یک دوربین پولارید ناک آف بود که رنگین‌کمانی روی آن قرار داشت. هدف برنامه‌ی اینستاگرام گرفتن عکس و اشتراک‌گذاری آن در این شبکه‌ی اجتماعی بود؛ بنابراین، انتخاب این طرح کاملاً منطقی به نظر می‌رسید.

    تکامل لوگوی اینستاگرام

    بعد از اینکه قرار شد برنامه‌ی اینستاگرام در فروشگاه اپل قرار گیرد، کول رایس تغییراتی حرفه‌ای روی طرح انتخابی برای لوگو انجام داد؛ اگرچه طرح اولیه‌ی لوگو متعلق به سیستروم بود و درواقع ایده‌ی استفاده از دوربین‌های پولارید و رنگین‌کمان اولین‌بار به ذهن سیسترون خطور کرد. در همان سال 2010 لوگوی اصلاح شده توسط رایس، به‌عنوان لوگوی رسمی اینستاگرام برگزیده شد. طرحی ساده‌تر و تروتمیزتر از لوگوی اول که برای استفاده به‌عنوان آیکون برنامه، کاملاً مناسب بود. رایس همان زمان سمت گرافیست را در تیم کوچک اینستاگرام از آن خود کرد.

    لوگوی قدیمی اینستاگرام

    در سال 2011، در نسخه‌ی دو اینستاگرام تغییراتی جزئی ولی حرفه‌ای روی لوگوی قبلی اینستاگرام اعمال شد؛ اگرچه شمای کلی لوگو هیچ تفاوتی با نسخه‌ی قبلی نداشت. این بار رایس با افزودن سایه‌ها، سعی کرد حالتی سه‌بعدی و برجسته به لوگو بدهد که این کار باعث شد لوگو واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد. حالت لنز دوربین در این نسخه بسیار طبیعی‌تر بود و روی رنگ‌ها بسیار کار شده بود. یک تفاوت دیگر لوگوی جدید با قبلی مخفف کلمه‌ی اینستاگرام بود که قبلاً فقط چهار حرف اول نوشته شده بود که تلفظ خاصی نداشت؛ ولی در ورژن جدید عبارت insta قرار داده شد که امروزه نیز به‌عنوان مخفف کلمه‌ی instagram، استفاده از آن کاملاً رایج است.

    لوگو قدیمی اینستاگرام

    اینستاگرام در سال 2016 یک طراحی کاملاً جدید برای لوگوی خود ارائه کرد که در به‌روزرسانی برنامه منتشر شد. این طراحی مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفت؛ اگرچه به‌مرور این طرح پذیرفته شد و بعد از گذشت پنج سال هنوز هم اینستاگرام از همین طرح استفاده می‌کند. برنامه‌ی اینستاگرام فعلی طیف گسترده‌تری از قابلیت‌ها را دارد؛ نظیر هایپرلپس‌ها، بوم‌رنگ‌ها و کلاژها. این قابلیت‌های برنامه در لوگوهای قبلی چندان مشهود نبودند؛ اما، لوگوی فعلی اینستاگرام تقریباً تمام این پیشرفت‌ها را در خود گنجانده است. می‌توان گفت در طراحی جدید تقریباً تمامی عناصر لوگوی قبلی اینستاگرام حفظ شده؛ ولی، این عناصر به‌صورت کاملاً مینیمال در کنار هم قرار گرفته‌اند و به طرز چشم‌گیری با نسخه‌ی قبلی، تفاوت دارد. این لوگو تا مدت زیادی بحث داغی برای محافل اینستاگرامی بود. همچنین لوگوتایپ اینستاگرام نیز به‌عنوان یک بخش اصلی گرافیکی برای معرفی هویت بصری این رسانه‌ی اجتماعی، معرفی شد. این لوگوتایپ با فونت BillaBong اجرا شده که با حروفی منظم و صاف و درعین‌حال خطوطی نرم و ظریف به یکدیگر متصل شده‌اند که لطافت و صمیمیت نوشته را به بینندگان القا می‌کند و حس خوبی برای استفاده از برنامه ایجاد می‌کند. لوگوی اینستاگرام در عین سادگی، بسیار متمایز، با اعتمادبه‌نفس و مدرن است؛ خصوصاً زمانی که نسخه‌ی تک‌رنگ آن استفاده شود. این نسخه به علت کنتراست بالایی که بین دورنگ سفید و سیاه ایجاد می‌کند، قدرت و تمایز بیشتری را نشان می‌دهد و ضخامت خطوط سفید نیز نشان از استحکام و پایداری لوگو دارد.

    مفهوم لوگوی اینستاگرام

    مفهوم لوگوی اینستاگرام

    لوگوی فعلی اینستاگرام تفاوت زیادی با نسخه‌ی قبلی دارد؛ اما، چند عنصر اساسی در این لوگوها مشترک است: رنگین‌کمان و دوربین. این لوگو اینستاگرام شکل مینیمالی از لوگوی قبلی است که تنها از چند مربع، یک دایره و یک نقطه تشکیل شده است. در این آیکون از تم رنگین‌کمانی استفاده شده است که نشان از جامعه‌ی متنوع کاربران برنامه است. این چند رنگی همچنین می‌تواند به تنوع نژادی کاربران اینستاگرام اشاره داشته باشد. زمانی که شما وارد اینستاگرام می‌شوید با سبک زندگی‌های متنوع و همین طور انواع و اقسام اشیا و حیوانات روبه‌رو می‌شوید که تمامی این عناصر می‌تواند دلیلی بر استفاده از طیف رنگین‌کمانی روی لوگو باشد. از طرف دیگر اینستاگرام امروز، قابلیت‌های فراوانی دارد و می‌توانید با کمک فیلترها، آب‌ورنگ زیادی به عکس‌هایتان اضافه کنید؛ شاید این همان چیزی است که طراح سعی دارد با نشان‌دادن یک دوربین رنگین‌کمانی به مخاطب بفهماند. به عقیده‌ی یان اسپالتر رنگ‌های گرم‌تر به زندگی انسان‌ها، انرژی می‌بخشند؛ بنابراین، اینستاگرام از رنگ‌های گرم برای طراحی لوگو استفاده کرده است. از طرف دیگر ترکیب رنگ استفاده شده در لوگو، غروب خورشید را تداعی می‌کند؛ همان ساعتی که عکاسان به آن ساعت جادویی می‌گویند و عکس‌های بی‌نظیری را می‌توان در آن ساعت ثبت کرد. لوگو اینستاگرام از چندین مفهوم هم‌زمان استفاده کرده است. به‌کاربردن تصویر دوربین برای یک اپلیکیشن عکس و فیلم، شاید به خلاقیت چندانی نیاز نداشته باشد؛ اما، انتخاب یک دوربین پولاروید، نشان می‌دهد که طراح سعی داشته مفهومی را به کاربر انتقال دهد. عکسی که با دوربین‌های پولارید گرفته شود، در همان لحظه چاپ می‌شود؛ یعنی، شما می‌توانید خاطراتتان را در لحظه ثبت کنید که این دقیقاً همان کاری است که اینستاگرام برای شما انجام می‌دهد.

    لوگوی اینستاگرام چه نوع لوگویی است؟

    لوگو اینستاگرام از نوع نشان تجاری یا brandmarks است که به آن لوگوی تصویری هم گفته می‌شود. در لوگوی brandmark هیچ نوشته یا محتوایی وجود ندارد و تنها یک تصویر، آیکون یا سمبل برای نمایش برند استفاده می‌شود. لوگوهای مشهور از این مدل توییتر و اینستاگرام هستند. در این نوع لوگو، محتوا و کاربرد برند از طریق ارتباط روان‌شناسی به مخاطب القا می‌شود و در یک سطح بالاتر از لوگوتایپ، مفهوم را با جلوه‌های بصری انتقال می‌دهد. مثلاً در برنامه اینستاگرام استفاده از تصویر یک دوربین، کاربر را تشویق می‌کند که تصاویرش را از طریق این برنامه به اشتراک بگذارد. در هنگام استفاده از این نوع لوگو، باید حتماً به قابل‌فهم بودن آن در عین سادگی، توجه شود تا کاربر دقیقاً متوجه منظور لوگو بشود. یک لوگوی brandmark در هرجایی می‌تواند برند شما را معرفی کند و به‌راحتی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. اگر شما بخواهید در هرجایی از آدرس اینستاگرام استفاده کنید، تنها با گذاشتن لوگو اینستاگرام، به مخاطب می‌فهمانید که این آدرس مربوط به کجاست.

    سخن آخر

    لوگو اینستاگرام از آن طرح‌هایی است که هر روز بارها به چشم ما می‌خورد. این برنامه‌ی پرطرف‌دار برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌های کوتاه استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توانید لذت لحظات خوب زندگی‌تان را با دیگران شریک شوید. در دنیای دیجیتالی امروز جلوه‌های بصری و نمادهای گرافیکی بیش‌تر از حضور فیزیکی، بر افراد تأثیرگذارند. یک نماد حرفه‌ای و با مفهوم نشان از یک برنامه یا کسب‌وکار قدرتمند دارد. پس می‌توان گفت لوگوها، قدرتمندترین زبان معرفی برندها هستند. شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به‌عنوان یکی از پرکاربردترین برنامه‌های موبایل، باید طراحی آیکون خوبی داشته باشد؛ نکته‌ای که سیستروم، طراح این شبکه‌ی اجتماعی، بلافاصله پس از قرارگرفتن آن در فروشگاه اپل، متوجه آن شد. از سال 2010 که این برنامه منتشر شد تاکنون که به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده است، لوگوی آن فقط دو بار تغییر کرد. سال 2016، رایس یک طراحی کاملاً جدید و متفاوت از لوگوی اینستاگرام ارائه کرد که در ابتدای انتشارش با انتقادات بسیاری نیز مواجه شد؛ اما، کم‌کم در میان طرف‌داران این شبکه‌ی اجتماعی پذیرفته شد. لوگو اینستاگرام تلفیقی از آیتم‌های بصری و رنگ‌هاست که به بهترین شکل، کاربرد و هدف این شبکه‌ی اجتماعی را معرفی می‌کنند. مطمئناً اینستاگرام در سال‌های آینده نیز مجدداً به فکر تغییر این لوگو خواهد افتاد، باید ببینیم نقشه‌ی بعدی این برند چه خواهد بود؟

    سوالات متداول لوگو اینستاگرام:

    لوگو اینستاگرام چه نوع لوگویی است؟

    لوگو اینستاگرام از نوع نشان تجاری یا brandmarks است که به آن لوگوی تصویری هم گفته می‌شود. در لوگوی   brandmark هیچ نوشته یا محتوایی وجود ندارد و تنها یک تصویر، آیکون یا سمبل برای نمایش برند استفاده می‌شود.

    چرا در لوگو اینستاگرام از تم رنگین کمان استفاده شده است؟

    استفاده از تم رنگین کمان در لوگوی اینستاگرام نشان از جامعه‌ی متنوع کاربران این برنامه است. این چند رنگی همچنین می‌تواند به تنوع نژادی کاربران اینستاگرام اشاره داشته باشد. زمانی که شما وارد اینستاگرام می‌شوید با سبک زندگی‌های متنوع و همین طور انواع و اقسام اشیا و حیوانات روبه‌رو می‌شوید که تمامی این عناصر می‌تواند دلیلی بر استفاده از طیف رنگین‌کمانی روی لوگو باشد.

    منبع:

    www.businessinsider.com

    دانلود لوگو اینستاگرام

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    مهسا یابنده
    1400/11/07 10:13

    اینستاگرام قابلیتاش روز ب روز بهتر میشه بنظرم یکی از آپدیت ترین اپلیکیشن ها اینستاس

    لیلا خلیلی
    1400/11/04 09:34

    برنامه ی اینستا با استفاده از دوربینی که در لوگوی این برنامه به کار برده کاربر رو تشویق می‌کنه که تصاویرش رو از طریق این برنامه به اشتراک بزاره

    مانی بلوچ
    1400/11/01 19:21

    این اپلیکیشن روز به روز قابلیت هاش جذاب تر میشه من به شخصه عاشق اینستاگرام هستم

    ترابیان
    1400/10/25 00:57

    من لوگوی جدید اینستاگرام رو بیشتر از لوگوهای قدیمیش دوست دارم ساده بودن لوگو خیلی بهتر و تاثیرگذار تره

    دارابی
    1400/10/21 21:13

    سبک لوگوی اینستاگرام چه سبکی هستش؟مقاله رو خوندم زیاد متوجه نشدم

    مدیر ارشد
    1400/12/07 15:37
    پاسخ به:دارابی

    برای اطلاع از انواع سبک طراحی لوگو روی لینک کلیک نمایید.

    هوشنگ
    1400/10/20 16:47

    ایده ی مدیرعامل اپلیکیشن اینستاگرام خیلی ایده ی جالب و پسندیده ای بود و نتیجه بخش

    بهنام
    1400/10/12 09:27

    لوگوی اینستاگرام از تصویر دوربین استفاده شده یعنی کاربر از این اپلیکیشن برای شیر کردن عکس های خودش در فضای مجازی استفاده میکنه

    م.صابری
    1400/10/08 16:38

    اینستاگرام نسبت ب سایز برنامه هایدیگ پر طرفدار تر شده و اکثر مردم وقتشون رو داخل اینستاگرام میگذرونن

    صفاری نژاد
    1400/09/29 11:43

    اینستاگرام یه اپلیکیشن بسیار موفق هست در زمینه شر کردن فیلم و عکس و حتی در بیشتر مواقع منبع در آمد هم هست
    ممنونم از مطالب و مقالات خوبتون در زمینه لوگو اینستاگرام

    علی اسماعیلی
    1400/09/29 09:36

    اپلیکیشن اینستاگرام بنظر من یکی از بهترین اپلبکیشن های جهانی شناخته شده که میشه خیلی راحت با کل جهان به راحتی در ارتباط بود

    هما
    1400/09/12 21:51

    اولین طرح و سیک لوگوی اینستاگرام که در سال ۲۰۱۰ طراحی شده خیلی جالب بوده که نمایانگر شیر فیلم ک عکسه

    آژانس طراحی هویت بصری

    Visual Identity Design Agency

    ما با حمایت مشتریانمان و با بهره گیری از جدیدترین متدهای طراحی آرم و لوگو توانستیم تنها در طی 17 سال، خالق بدیع ترین هویت های بصری در حوزه طراحی لوگو و آرم برای بیش از 1900 کمپانی و برند متعدد باشیم.

    سفارش طراحی لوگو