آنچه در این مقاله میخوانید

    راهنمای کامل انتخاب اسم برند

    راهنمای کامل انتخاب اسم برند

    انتخاب اسم برند در ظاهر ساده و آسان به نظر می‌رسد و شاید آخرین موضوعی باشد که برخی مدیران و صاحبان مشاغل در زمان راه اندازی کسب و کار خود به آن فکر کنند. در صورتی که چنین نیست و انتخاب نام برند به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات و تصمیمات شما به عنوان مدیر و موسس یک نام تجاری محسوب می‌شود. نام برند و لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شوند و در واقع اولین آیتم‌هایی هستند که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند.

    نام برند شما باید به صورت هوشمندانه و اصولی انتخاب شود تا پس از مدتی به یک نام ماندگار تبدیل شود و هیچگاه از ذهن افراد پاک نشود. نام‌هایی همچون گوگل، پپسی، آدیداس و یا استارباکس از جمله نام‌های تجاری زیبا و ماندگار در عرصه‌های مختلف هستند که هر شخص با شنیدن این اسامی به سرعت به یاد محصولات، خدمات و یا حوزه فعالیتی آنها خواهد افتاد. اما راز محبوبیت و ماندگاری این نام‌ها چیست و چگونه می‌توانیم برای برند و کسب و کار خود یک اسم مناسب انتخاب کنیم؟


    جهت مشاوره و انتخاب نام برند برای کسب و کار خود با آرمکده تماس بگیرید.

     

    برای انتخاب اسم برند باید به برخی فاکتورهای مهم توجه داشته باشید تا با در نظر گرفتن آنها بتوانید نامی جذاب و خاص برای برند خود انتخاب کنید. در ادامه این مطلب با راهنمای کامل انتخاب اسم برند همراهتان خواهیم بود و نحوه انتخاب اسامی خاص برای برند را به شما آموزش می‌دهیم. پس اگر به دنبال نامی درخشان برای برند خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

    انتخاب اسم برند

    چرا انتخاب اسم برند از اهمیت بالایی برخوردار است؟

    انتخاب اسم برند یکی از مهم‌ترین اقدامات کسب و کارها در جهت معرفی حوزه فعالیت خود به مخاطبان است. نام برند در واقع شناسنامه و هویت آن محسوب می‌شود و به همین دلیل باید نامی معنادار، ساده و خاص باشد تا به راحتی در ذهن افراد ثبت شود. انتخاب نام مناسب، تاثیر مستقیمی بر موفقیت یک کسب و کار دارد زیرا طیف گسترده‌ای از مردم اگر نتوانند با نام یک برند ارتباط برقرار کنند، احتمالا به مشتریان آن تبدیل نخواهند شد.

    به طور کلی اگر نام یک برند آنقدر جذاب و خاص نباشد تا مخاطب در نگاه اول مجذوب آن شود، به نامی ماندگار تبدیل نمی‌شود و پس از مدت کوتاهی نیز از یاد خواهد رفت. بنابراین انتخاب نام مناسب برای برند، ارزش و اعتبار خاصی به کسب و کار مورد نظر می‌بخشد و مخاطب را ترغیب می‌کند تا برای یک بار هم که شده محصولات و خدمات آن را امتحان کند. اسم یک برند باید:

    • ساده باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود
    • با حوزه فعالیت و شخصیت برند شما تناسب داشته باشد
    • معنا و مفهوم داشته باشد
    • توجه مخاطب را به خود جلب کند
    • احساس مثبتی در مخاطب به وجود آورد
    • منحصر به فرد باشد تا از رقبای خود متمایز شود
    • در شبکه‌های اجتماعی قابل اشتراک گذاری باشد
    • از نام‌ برندهای مشابه کپی برداری نشده باشد

    نمونه کارهای طراحی هویت برند در آرمکده

    اسم برند

    بنابراین در هنگام انتخاب اسم باید تمامی این فاکتورها را به همراه فاکتورهای دیگری که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم در نظر داشته باشید. نامی که اکثر این ویژگی‌ها و مشخصات را دارد باشد، قطعا به نامی ماندگار تبدیل می‌شود و معرف بسیار خوبی برای کسب و کار شما خواهد شد. شاید در نگاه اول، انتخاب نامی که دارای این مشخصه‌ها باشد کمی دشوار و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد. در صورتی که چنین نیست و بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل موفق دنیا در فرآیند انتخاب اسم برند خود اکثر این فاکتورها را رعایت کرده‌اند.

    یک اسم خوب برای برند چه ویژگی هایی دارد؟

    حال که با میزان اهمیت انتخاب نام مناسب برای برند خود آشنا شدید، در این بخش چندین مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نام تجاری خوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. علاوه بر موارد کلی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم، ویژگی‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید نامی ماندگار برای برند خود برگزینید. مهم‌ترین ویژگی‌های یک اسم خوب و مناسب برای برند عبارتند از:

    معنادار باشد

    یکی از اصلی‌ترین مواردی که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه داشته باشید این است که نام مورد نظر شما دارای معنا و مفهوم قابل درک و مرتبط باشد. اسمی که معنای خاص و مشخصی نداشته باشد و نتواند حوزه فعالیت شما را به خوبی به مخاطب انتقال دهد، نام مناسبی برای برندتان نخواهد بود. برای انتخاب نام‌ تجاری خود نباید تنها به زیبایی تلفظی و یا نوشتاری آن توجه داشته باشید و از معنا و مفهوم آن غافل شوید. منظور از معنا در انتخاب اسم برند این است که نام مورد نظر باید معرف شخصیت برند و حوزه فعالیتی شما باشد تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال یک مزون تخصصی دوخت لباس باید نامی مرتبط با پوشاک و یا دوخت و دوز داشته باشد؛ نام‌هایی همچون سوزن طلایی و یا رقص قیچی نام‌های مرتبط و معناداری برای این شغل محسوب می‌شوند.

    به راحتی تلفظ شود

    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک نام مناسب برای برند، تلفظ راحت و آسان آن است؛ نامی که تلفظ و حالت نوشتاری ساده‌ای نداشته باشد، هیچگاه به نامی ماندگار تبدیل نخواهد شد. نام برند باید به راحتی تلفظ شود تا مخاطبی که برای اولین بار با آن مواجه می‌شود در خواندن آن دچار مشکل نشود. بسیاری از اسامی علاوه بر تلفظ دشوار، نحوه نوشتاری سختی نیز دارند و به راحتی قابل خواندن نیستند. این مشکل معمولا در انتخاب اسم برند انگلیسی بیشتر به چشم می‌خورد زیرا تلفظ کلمات انگلیسی برای همگان آسان نیست و املای آنها به فارسی نیز چندان جذاب و خوانا نخواهد بود. بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند حتما به تلفظ راحت آن توجه داشته باشید.

    چگونه نام برند را انتخاب کنیم؟

    خاص و منحصر به فرد باشد

    خاص بودن و منحصر به فرد بودن از دیگر ویژگی‌های مهم یک نام عالی برای کسب و کارها است. منظور از خاص بودن این نیست که نامی عجیب و غریب برای برند خود انتخاب کنید؛ منظور ما این است که نام شما باید انحصاری باشد. یعنی باید سعی کنید نامی را برای برند خود انتخاب کنید که شبیه آن وجود ندارد و مشاغل مشابه، پیش از شما از این اسم و یا اسم‌های مشابه آن استفاده نکرده باشند. در این میان برخی برندها نیز وجود دارند که با اضافه کردن یک پسوند و یا پیشوند به نام برندهای معروف، نام تجاری خود را انتخاب می‌کنند. این عمل نه تنها موجب موفقیت و دیده شدن نام برند شما نمی‌شود بلکه اعتماد مخاطبان را از شما سلب خواهد کرد. بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند خود به فکر کپی برداری از نام‌های تجاری مطرح نباشید و سعی کنید خودتان ابداع گر اسمی خاص و منحصر به فرد باشید.

    قابلیت ثبت شدن داشته باشد

    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک نام تجاری خوب این است که مطابق با قوانین و معیارهای روز جامعه انتخاب شود تا بتوانید آن را به صورت قانونی ثبت نمایید. اگر اسم برند شما قابلیت ثبت شدن به صورت قانونی را نداشته باشد، عملا تمامی زحمات و هزینه‌های شما برای انتخاب نام برند به هدر می‌رود. کسب و کارهای اینترنتی مانند آنلاین‌ شاپ‌های پوشاک، کیف، کفش، اکسسوری و غیره نیز برای انتخاب نام برند خود باید به این موضوع توجه داشته باشند که نام مورد نظر آنها قبلا توسط کسب و کاری دیگر انتخاب نشده باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید محصولات خود را به صورت آنلاین و در پلتفرم اینستاگرام به فروش برسانید، در زمان وارد کردن نام برند یا همان نام کاربری این موضوع به صورت اتوماتیک به شما هشدار داده می‌شود. یعنی اگر نامی که وارد می‌کنید توسط شخص و یا کسب و کاری دیگر ثبت شده باشد، اینستاگرام نام برند شما را تایید نخواهد کرد.

    چگونه برای برندمان اسم انتخاب کنیم

    بنابراین یک اسم خوب و مناسب باید تمامی ویژگی‌های بالا را داشته باشد تا پس از مدتی بتواند به عنون نامی ماندگار در ذهن مخاطبان ثبت شود. نام‌هایی که معنا و مفهوم خاصی ندارند و یا حالت نوشتاری و تلفظی آنها دشوار باشد، شاید در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب کنند اما شانس ماندگاری و موفقیت آنها بسیار پایین است.

    چگونه اسم برند انتخاب کنیم

    انتخاب اسم برند فرآیند نسبتا دشواری است که باید به دقت و با توجه به آیتم‌های گفته شده در بخش‌های قبلی طی شود. نظریه‌ها و روش‌های بسیاری مطرح شده‌اند که به شما کمک می‌کنند نامی مناسب و جذاب برای برند خود انتخاب کنید. به عنوان مثال یک تحقیق و مطالعه در سال 2010 در دانشگاه آلرتا نشان داد که مصرف کنندگان نسبت به نام‌هایی که دارای ساختار تکراری هستند، واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند و از آنها استقبال می‌کنند. نام‌هایی همچون کوکاکولا و کیت کت نمونه‌های بارز و معروف این نظریه هستند. البته برخی برندهای ایرانی نیز از این الگو برای انتخاب اسم برند خود استفاده کرده‌اند و به نام‌هایی به ماندگار تبدیل شدند. اسم برند ایرانی «شام شام» و یا «چین چین» نمونه‌های بارزی هستند که از ساختار تکرارشونده در انتخاب نام برند خود استفاده کرده‌اند. اما تمامی کسب و کارها نمی‌توانند از این ایده برای انتخاب اسم برند خود استفاده کنند. به همین جهت برخی مراحل و استراتژی‌های مشخص و امتحان شده‌ای وجود دارند که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید برای برند خود یک نام عالی و جذاب انتخاب کنید. مراحل پیشنهادی انتخاب اسم برند شامل:

    مرحله اول: هویت و هدف اصلی برند خود را مشخص کنید

    پیش از انتخاب اسم ابتدا باید هدف و هویت اصلی برند و کسب و کار خود را مشخص نمایید؛ یعنی باید بدانید که شرکت و یا برند شما دقیقا ارائه دهنده چه خدماتی است و در آینده می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

    • هدف: چه هدفی دارید؟ هدف شما از تاسیس این برند چیست؟
    • ماموریت: شما ارائه دهنده چه نوع محصولات و یا خدماتی هستید؟
    • ارزش‌ها: کسب و کار شما بر اساس چه اصولی مدیریت می‌شود؟

    با پاسخ دادن به این پرسش‌ها، گام اول در فرآیند انتخاب اسم برند را با موفقیت پشت سر می‌گذارید و وارد مسیر درستی می‌شوید.

    مرحله دوم: پیدا کردن وجه تمایز از رقبا

    پس از طی کردن مرحله اول که مرحله مهم و تاثیرگذاری در فرآیند انتخاب اسم برند محسوب می‌شود، حال باید بدانید که چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز می‌سازد؟ چرا افراد باید برند شما را به سایر برندهای مشابه ترجیح دهند؟ درک اینکه چه چیزی برند شما را از دیگران متمایز می‌کند، کلید اصلی پیدا کردن یک نام تجاری مناسب برای برندتان است. پس از پیدا کردن آنچه که شما را منحصر به فرد می‌کند باید سعی کنید این برتری را به نحوی به اسم برند خود ارتباط دهید.

    مرحله سوم: هم فکری و برگزاری جلسات طوفان فکری

    برگزاری جلسات طوفان فکری جذاب‌ترین مرحله انتخاب اسم برند است که در آن باید با همکاران، سهام داران و یا دوستان خلاق خود برای انتخاب اسم مناسب مشورت کنید. در جلسه طوفان فکری می‌توانید با هم فکری افراد دیگر، موارد زیر را بر روی کاغذ بیاورید تا از آنها ایده بگیرید:

    • تمامی صفاتی که می‌توانند محصولات و خدمات شما را توصیف کنند بر روی کاغذ بنویسید
    • احساسی که دوست دارید مشتریان پس از استفاده از محصولات و خدمات شما داشته باشند را توصیف کنید
    • تمامی کلمات مرتبط با حوزه فعالیت خود را بنویسید
    • نام برندهای مشابه و رقبای خود را یادداشت کنید

    با انجام این کار می‌توانید خیلی سریع و به صورت گروهی به نتیجه برسید و نامی مناسب و منحصر به فرد برای برند خود انتخاب کنید. جلسات طوفان فکری و پیشنهاد اسم برند توسط افراد مختلف، فرآیند انتخاب اسم را برای شما آسان‌تر می‌سازد. یکی دیگر از روش‌هایی که در جلسات طوفان فکری می‌تواند کمک کننده باشد، بررسی دسته بندی‌های مختلف نام‌های تجاری است که شامل:

    • نام موسس: افراد بسیاری وجود دارند که نام خود را بر روی برندشان می‌گذارند که نمونه بارز آن برند گوچی است که به نام موسس آن ثبت شده است.
    • نام‌های توصیفی: این نام‌ها دقیقا بیانگر حوزه فعالیت شما هستند و ماهیت برندتان را بیان می‌کنند مانند سفر مارکت (نام وب سایت فروش بلیط هواپیما و قطار).
    • نام‌های ساختگی: یک نام یا کلمه کاملا جدید و ساختگی مانند اسنپ، تپسی، زعفران گلیران یا بهرامن.
    • نام‌های استعاره‌ای: اسامی که به داستان‌ها و یا شخصیت‌های مهم، قدیمی و یا افسانه‌ای اشاره دارند مانند بیمارستان تخصصی دکتر علی شریعتی یا جواهرسازی ققنوس.
    • نام‌های مخفف: نام‌هایی که از حروف اول چندین کلمه ساخته می‌شوند و در واقع نسخه کوتاه‌تری از نام‌های توصیفی هستند مانند شرکت هواپیمایی هما (مخفف هواپیمایی ملی ایران) یا برند IBM (مخفف کلمه International Business Machines).
    • نام‌های ترکیبی: نام‌هایی که از ترکیب دو اسم معنادار (هر دو معنادار یا یکی معنادار و دیگری بی معنا) ساخته می‌شوند مانند FaceBook، سحرخیز (برند زعفران).

    چطور اسم برند انتخاب کنیم

    سعی کنید در جلسات طوفان فکری خود تمامی این دسته بندی‌ها را مورد بررسی قرار دهید و برای هریک از آنها چندین نام پیشنهادی ارائه نمایید.

    مرحله چهارم: بررسی نام‌های کاندید شده در جلسه طوفان فکری

    پس از آنکه در جلسه طوفان فکری خود چندین نام مناسب را در میان اسامی پیشنهاد شده انتخاب کردید، حال نوبت به بررسی دقیق‌تر اسم‌ها می‌رسد. اسامی کاندید شده باید دارای ویژگی‌های گفته شده در بخش‌های قبلی باشد و از همه مهم‌تر آنکه توسط کسب و کاری دیگر انتخاب نشده باشد. برای تشخیص اینکه نام تجاری شما توسط مشاغل دیگر ثبت نشده است باید به وب سایت رسمی ثبت علائم تجاری مراجعه کنید و اسامی انتخاب شده را در آن وارد نمایید. پس از اطمینان حاصل کردن از انحصاری بودن نام تجاری خود باید در میان آنها یک نام را به عنوان اسم نهایی برند خود انتخاب نمایید. این مرحله نیز مرحله سختی است و انتخاب از میان اسامی دلخواه و منتخب قطعا دشوار خواهد بود. اما چاره‌ای نیست و باید با همفکری افراد خلاقی که در جلسه طوفان فکری از آنها دعوت کرده‌اید در نهایت یک اسم را به عنوان نام رسمی برند خود انتخاب نمایید.

    انتخاب اسم برند هنری

    نکات تکمیلی برای انتخاب اسم برند

    علاوه بر نکات مهمی که در طول مقاله به آنها اشاره کردیم، برخی نکات کوچک اما مهم دیگری نیز وجود دارند که بهتر است آنها را نیز در زمان انتخاب اسم برند خود در نظر داشته باشید.

    • برای انتخاب اسم برند هنری بهتر است در کنار نام اصلی از کلمات مرتبط با حوزه فعالیت خود استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر در زمینه طراحی و معماری فعالیت دارید، می‌توانید از کلماتی همچون «دیزاین» و «دیزاینر» در کنار اسم ثابت خود استفاده کنید.
    • از اسامی که موجب چند دسته شدن مشتریان شما می‌شوند به شدت پرهیز کنید. به عنوان مثال استفاده از نام پرسپولیس موجب حساسیت طرفداران تیم استقلال می‌شود و این افراد به دلیل تعصب‌ و عشق به تیم مورد علاقه‌شان به احتمال زیاد به مشتریان به برند شما تبدیل نخواهند شد.
    • سعی کنید نامی برای برند خود انتخاب کنید که بتوانید آن را با استفاده از اشکال مختلف ترسیم نمایید. به عنوان مثال اگر صاحب یک مزون هستید و نام «سوزن طلایی» را برای برند خود انتخاب کردید، سعی کنید در کنار آن تصویر یک سوزن طلایی را نیز ترسیم نمایید تا جذابیت بصری آن نام تجاری خود را افزایش دهید.
    • پیش از ثبت نهایی نام برند حتما ابتدا نام منتخب خود را به افراد بسیاری همچون دوستان، اقوام و یا حتی مشتریان فعلی خود معرفی کنید تا بتوانید نوعی نظرسنجی گسترده انجام دهید. بدین ترتیب با بررسی نظرات و بازخوردهای آنها می‌توانید واکنش احتمالی افراد دیگر نسبت به نام برند خود را حدس بزنید.

    جمع بندی

    انتخاب اسم برند یکی از مهم‌ترین و البته چالش برانگیزترین بخش‌های راه اندازی یک کسب و کار است که به نوعی هویت برند شما در نظر گرفته می‌شود. نام تجاری باید معرف حوزه فعالیتی شما باشد و احساس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند. با در نظر گرفتن نکاتی که برای انتخاب اسم برند در این مقاله به شما آموزش دادیم، به راحتی می‌توانید نام تجاری مناسب و منحصر به فردی برای برند خود انتخاب نمایید.

    منبع:

    www.qualtrics.com/uk/experience-management/brand/brand-name

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس طراحی هویت بصری

    Visual Identity Design Agency

    ما با حمایت مشتریانمان و با بهره گیری از جدیدترین متدهای طراحی آرم و لوگو توانستیم تنها در طی 17 سال، خالق بدیع ترین هویت های بصری در حوزه طراحی لوگو و آرم برای بیش از 1900 کمپانی و برند متعدد باشیم.

    سفارش طراحی لوگو