آنچه در این مقاله میخوانید

    بررسی تاریخچه لوگوی hp

    بررسی تاریخچه لوگوی hp

    اچ پی یکی از نام های مشهور در حوزه آی تی است که در طور روز بارها و بارها شنیده می شود. فکر می کنید تاریخچه لوگوی hp چیست و چطور این لوگو تا به امروز روند تکاملی را طی نموده است؟ در این مقاله کمی در مورد کمپانی اچ پی صحبت می کنیم و سپس به بررسی تاریخچه لوگوی hp از روز اول تا به امروز می پردازیم.

    بررسی تاریخچه لوگوی شرکت اچ پی

    آغاز طراحی لوگوی hp

    داستان از آنجایی شروع شد که بیل و دیو که دو دوست بسیار صمیمی بودند از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شدند. پس از فارغ التحصیلی ایده هایی که در ذهن بیل وجود داشت و همینطور تشوریق استاد و مربی او به نام فرد من سبب شد که در سال 1939 شرکت هیولت پاکارد تأسیس شود.

     قطعاً تا به اینجای کار حدس زده اید که لوگوی hp از روی حروف اولت شرکت هیولت پاکارد گرفته شده است. البته در ابتدا قرار بر این بود که نام شرکت پاکارد هیولت شود اما با پرتاب سکه هیولت پاکارد مورد تأیید قرار گرفت.

    اولین محصول این کمپانی با نام HP200A به بازار آمد که دستگاه osilator بود. این دستگاه برای تست دستگاه و لوازم الکترونیک ساخته شده بود و مکانیزم ساده ای داشت. 

    با سفارش شرکت بزرگ دیزنی به تعداد هشت عدد از این محصول، بیل به این فکر افتاد که لوگوی hp را طراحی نماید، او معتقد بود که یادگیری واژه هیولت پاکارد نمی تواند در ذهن افراد نقش ببندد و باید فکری به حال این موضوع می شود.

    طراحی لوگوی hp با فرم طولانی

    اولین لوگوی hp به صورت ساده و با دو حرف کوچک h و p صورت گرفت. به طوری که بین این دو گزینه فاصله وجود داشت، و حروف با حروف مشکی طراحی شده بودند به طوری که درون یک دایره با زمینه سفید قرار داشتند. 

    لوگوی زیبایی نبود اما در ذهن افراد نقش بست به طوری که شرکت های بزرگ آمریکایی در صدد شدند تا سیستم هایی خریداری نمایند که بتواند برای تست سیستم های بمبی( جنگ جهانی دوم) مؤثر باشد. به این ترتیب اولین ساختمان اختصاصی HP ساخته شده است و تنوع محصولات در آن بیشتر است.

     در این بین دیگر لوگوی hp جذابیت نداشت و به نوعی این لوگو نمی توانست آنطور که باید با شرایط شرکت سازگار باشد.

    بیل معتقد بود که زمینه تمامی محصولاتش باید مشکی و یا تو پر باشد، اما در طراحی لوگوی hp به مشکل برخورد و نمی دانست کدام روش می تواند مناسب تر باشد.

     به این ترتیب یکبار لوگوی hp را در فضای سیاه و سفید اجرا کرد و سپس المان های سیاه و سفید را تغییر داد، به این ترتیب سبک جدید لوگوی hp با حالتی دقیقاً برعکس گزینه قبل طراحی شده است. این لوگو دارای زمینه مشکی با حروف سفید بود. طراحی لوگوی hp در سبک دوم در حدود 5 سال دوام داشت.

    بررسی تاریخچه لوگوی شرکت اچ پی

    روند تکاملی لوگوی hp

    می دانیم که کمپانی hp تا به امروز در حدود ده لوگو عوض کرده است، روند تکاملی لوگوی hp از آنجایی آغاز شد که محصولات این برند وارد حیطه های میکروموج شد. به این ترتیب بیل معتقد بود که باید لوگوی انتخاب نماید که بتواند نشان دهد کمپانی او دچار رشد بالایی شده است، در سال 1957 سومین طرح لوگوی hp به میدان آمد که همه را متعجب کرد.

    یک لوگو با دو کلمه طولانی به شکل مستطیلی که بین دو کلمه hiewleft و Packard از حروف اچ پی به صورت قاب بندی شده استفاده شده است. این لوگو در ابتدا به نوعی پیش رفت که عده ای گمان می کردند مدل فیک اچ پی است هیچ کس باور نمی گیرد بیل بخواهد به سراغ گزینه طولانی برود.

     سه سال طول کشید که بیل تصمیم به طراحی یک لوگوی رنگی گرفت.

    در این زمان تولیدات این شرکت به سمت تجهیزات پزشکی برای آنالیز امواج رفته بوده و عکس ها همگی رنگی بودند، اولین کامپیوتر با نام HP2116A طراحی شد که در زمینه پزشکی یک گام بسیار ارزشمند محسوب می شود.

    طراحی چهارمین لوگوی hp آغاز شد که بیل معتقد بود که باید فضای لوگو به صورت مکعب مستطیل باشد و از پوشه های گرد برای آن استفاده شود، این لوگو با ترکیب رنگ سیاه و آبی تیره طرحی شد به طوری که یک دایره سفید درون یک مستطیل تو پر قرار داشت.

     این لوگو بسیار زیبا بود به طوری که در ذهن افراد نقش بست حتی امروز هم شاهد این هستیم که عده ای اچ پی را به همین گزینه می شناسند.

    در سال 1969 شاهد روی کار آمدن شرکتی بودیم که اختصار نام ان اچ پی می شد، به این ترتیب نیاز بود که بیل در لوگوی خود از کلمات هیولت پاکارد استفاده نماید و به مدت دو سال از رنگ آبی و مشکی و به مدت 4 سال نیز از رنگ آبی تیره برای لوگوی hp استفاده نمود. 

    دیری نپایید که شرکت نامبرده از دور خارج شد و بیل هیولت پاکارد را از لوگوی hp بیرون کشید و مدل جدیدی از این لوگوی را با اختصاص نام invent زیر لوگوی hp فراهم ساخت.

    مدل های دیگر لوگوی hp به صورت مربع مشکی و دایره مشکی به مدت 7 الی 10 سال طول کشید و مدل نهایی این محصول با افکت های زیبا سایه دار آبی طراحی شده است به طوری که حروف به رنگ سفید درون یک دایره توپر آبی قرار دارد.

    مقالات مرتبط
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس طراحی هویت بصری

    Visual Identity Design Agency

    ما با حمایت مشتریانمان و با بهره گیری از جدیدترین متدهای طراحی آرم و لوگو توانستیم تنها در طی 17 سال، خالق بدیع ترین هویت های بصری در حوزه طراحی لوگو و آرم برای بیش از 1900 کمپانی و برند متعدد باشیم.

    سفارش طراحی لوگو